Zündapp Club Noord-Holland
Wilt u reageren op dit bericht? Maak met een paar klikken een account aan of log in om door te gaan.

Zündapp Club Noord-Holland

Voor de zündapp en oldtimer liefhebber
 
IndexIndex  PortalPortal  Laatste afbeeldingenLaatste afbeeldingen  RegistrerenRegistreren  InloggenInloggen  
Hier kan Uw bericht komen te staan. Neem contact op met de beheerder.
Zoeken
 
 

Geef resultaten weer als:
 
Rechercher Geavanceerd zoeken
Laatste onderwerpen
» Rittenschema Piet Lakeman 2020
Uitlaat verkleurt (een beetje) bij de uitlaatbocht Emptyma 2 maa 2020 - 21:22 van Ron537

» Rittenschema Piet Lakeman 2019
Uitlaat verkleurt (een beetje) bij de uitlaatbocht Emptyvr 1 maa 2019 - 22:34 van Ron537

» Langdurig 510 project
Uitlaat verkleurt (een beetje) bij de uitlaatbocht Emptyma 12 feb 2018 - 9:39 van Ron537

» Jan-willem wie is dat eigenlijk
Uitlaat verkleurt (een beetje) bij de uitlaatbocht Emptywo 7 feb 2018 - 21:03 van J-w

» Zundapp beurs Wijchen 2018
Uitlaat verkleurt (een beetje) bij de uitlaatbocht Emptywo 7 feb 2018 - 13:31 van markzundappie

» druk of niet druk?
Uitlaat verkleurt (een beetje) bij de uitlaatbocht Emptyza 3 feb 2018 - 15:35 van peter zundapp gts 50

» Motorblok revisie in woord en beeld
Uitlaat verkleurt (een beetje) bij de uitlaatbocht Emptywo 13 dec 2017 - 1:15 van Ron537

» Alarmknipperlichten
Uitlaat verkleurt (een beetje) bij de uitlaatbocht Emptywo 22 nov 2017 - 23:22 van Ron537

» Rittenschema 2018 Piet Lakeman
Uitlaat verkleurt (een beetje) bij de uitlaatbocht Emptydi 21 nov 2017 - 22:43 van Ron537

Navigatie
 Portal
 Index
 Gebruikerslijst
 Profiel
 FAQ
 Zoeken
Enquête

 

 Uitlaat verkleurt (een beetje) bij de uitlaatbocht

Ga naar beneden 
3 plaatsers
AuteurBericht
Helmar
Gevorderde
Gevorderde



Aantal berichten : 49
Registratiedatum : 16-10-11
Leeftijd : 54
Woonplaats : Hoorn

Uitlaat verkleurt (een beetje) bij de uitlaatbocht Empty
BerichtOnderwerp: Uitlaat verkleurt (een beetje) bij de uitlaatbocht   Uitlaat verkleurt (een beetje) bij de uitlaatbocht Emptyvr 24 mei 2013 - 16:42

Twee weken terug na een wat langere rit (hoewel, Hoorn-Purmerend en weer terug naar huis...) zag ik dat de bocht van de uitlaat verkleurt was. Op zich niet zo'n probleem (denk ik), hoewel de chrome kleur mooier is.

Ik denk dat e.e.a. te heer is geworden. Met rijden nergens last van gehad.

Hoe weet je of je het blok/cilinder te heet wordt en wat kan je er aan doen? Meer mengsmering in de benzine doen, zodat de koeling wat beter wordt? Of is dat geen oplossing? Het is overigens een 3-bak hand met geforceerde koeling.

De fan draait goed en je voelt warme lucht aan de andere kant van de cilinder uit de kap komen, hij koelt dus wel, maar mogelijk niet genoeg?
Terug naar boven Ga naar beneden
dennismirjam
Forumvuller
Forumvuller
dennismirjam


Aantal berichten : 109
Registratiedatum : 08-04-12
Leeftijd : 59
Woonplaats : purmerend

Uitlaat verkleurt (een beetje) bij de uitlaatbocht Empty
BerichtOnderwerp: Re: Uitlaat verkleurt (een beetje) bij de uitlaatbocht   Uitlaat verkleurt (een beetje) bij de uitlaatbocht Emptyvr 24 mei 2013 - 18:52

Hoi Helmar
Kijk eerst eens ff naar je benzine-lucht verhouding
een 2takt haald namelijk een groot gedeelte van zijn koeling uit de olie die in je benzine zit en als hij te schraal staat word hij ook heter als normaal .
Het kan ook zijn dat je ontstekingstijdstip niet helemaal lekker staat
Loopt hij wel oke naar je gevoel inhouden of stotteren of zo
een verkeerde bougie kan ook nog
en een beetje verkleuren kan geen kwaat hoor of je bocht moet echt blauw zijn dan is er iets mis
verder zijn er nog meer mogelijk heden waarom je bocht blauw word
die ik nog vergeten ben

Greetz dennis
Terug naar boven Ga naar beneden
Helmar
Gevorderde
Gevorderde



Aantal berichten : 49
Registratiedatum : 16-10-11
Leeftijd : 54
Woonplaats : Hoorn

Uitlaat verkleurt (een beetje) bij de uitlaatbocht Empty
BerichtOnderwerp: Re: Uitlaat verkleurt (een beetje) bij de uitlaatbocht   Uitlaat verkleurt (een beetje) bij de uitlaatbocht Emptyza 25 mei 2013 - 17:20

Dennis,

Ik meng zelf benzine obv 1:50. Zou ik er wat meer olie bij moeten mengen? Kan dat kwaad, behalve dan misschien wat rook?

als ik vol gas rijd dan houdt ie inderdaad een beetje in, geef ik iets minder gas dat rijdt ie prima. En zo heel af en toe, maar dan pas na een kilometer of 25 denk ik lijkt ie af en toe wel wat in te houden.

Hoe weet ik of de benzine/luchtverhouding goed staat? Kan ik met de sproeier daar iets mee instellen? er zit een verstelbare sproeier op.

Naar de bougie zal ik ook eens kijken. Welke warmtegraad zou er in moeten zitten?
Terug naar boven Ga naar beneden
dennismirjam
Forumvuller
Forumvuller
dennismirjam


Aantal berichten : 109
Registratiedatum : 08-04-12
Leeftijd : 59
Woonplaats : purmerend

Uitlaat verkleurt (een beetje) bij de uitlaatbocht Empty
BerichtOnderwerp: Re: Uitlaat verkleurt (een beetje) bij de uitlaatbocht   Uitlaat verkleurt (een beetje) bij de uitlaatbocht Emptyza 25 mei 2013 - 23:06

Hoi
vetter smeren is geen oplossing voor dit probleem
Ik denk dat je het moet zoeken in je verstelbare sproeier
je kan bv je kappen er aflaten zo dat je bij je sproeier kan onder het rijden
maar pas wel op let wel op het verkeer ! je gaat rijden en draait onder het rijden op een recht stuk aan je sproeier tot hij lekker rijd zo heb ik ook wel eens een verstelbare sproeier afgesteld
ik denk dat hij te krap staat en dat hij daardoor te warm word dan gaat de zuiger een beetje klemmen aan de uitlaat zijde kan ook een vastloper worden
door hem meer benzine te geven blijft de boel koeler
je kan ook je carburateur schoon maken er kan ook een beetje overblijfsel van oude benzine achter gebleven zijn
wat je carb kan vervuilen zelfs de luchtdruk kan invloed hebben op je prestaties
greetz dennis
Terug naar boven Ga naar beneden
Ron537
Admin
Admin
Ron537


Aantal berichten : 344
Registratiedatum : 04-02-11
Leeftijd : 274
Woonplaats : Nazareth

Uitlaat verkleurt (een beetje) bij de uitlaatbocht Empty
BerichtOnderwerp: Re: Uitlaat verkleurt (een beetje) bij de uitlaatbocht   Uitlaat verkleurt (een beetje) bij de uitlaatbocht Emptyzo 26 mei 2013 - 23:50

Het verkleuren van de uitlaatbocht heeft "slechts" 2 oorzaken.
1: De kwaliteit van de chroomlaag.
2: Het ontstekingstijdstip.

Op volle snelheid (of dit nu 45 of 80 km/h is, dat maakt niet uit, maar wordt o.m. bepaald door het type cilinder)
wordt de uitlaat net voorbij het spruitstuk -dus in de uitlaatbocht- het heetst.
Als het ontstekingstijdstip onjuist is, zal de verbranding heter worden door vóór-, of ná verbranding. Beiden hebben hetzelfde effect op de verkleuring van de uitlaat.
Maar als het ontstekingstijdstip WEL goed is, dan is de kwaliteit van de chroomlaag minder, en dat is tegenwoordig wel vaker het geval. Voor het verchromen word het metaal "verkoperd" voor een betere hechting van het chemisch proces van verchromen. Als nu die chroomlaag te dun is, zal het koper dat de hitte van de uitlaat goed geleid, doorzetten in de chroomlaag, die de verkleuring veroorzaakt. Maar zolang de uitlaat bocht niet van koperkleurig tot blauw/paars verkleurd, is het allemaal niet zo heel erg. Er zijn tegenwoordig geen uitlaten meer te vinden die dit gedrag niet vertonen. En zelfs de originele Boysen uitlaten die Zündapp destijds monteerde, hadden wel eens last van verkleuringen.
Dus als het heel erg wordt, ontstekingstijdstip controleren, en als dat goed is, gewoon accepteren dat het licht verkleurd.
Terug naar boven Ga naar beneden
http://members.quicknet.nl/rmb24/index.html
dennismirjam
Forumvuller
Forumvuller
dennismirjam


Aantal berichten : 109
Registratiedatum : 08-04-12
Leeftijd : 59
Woonplaats : purmerend

Uitlaat verkleurt (een beetje) bij de uitlaatbocht Empty
BerichtOnderwerp: Re: Uitlaat verkleurt (een beetje) bij de uitlaatbocht   Uitlaat verkleurt (een beetje) bij de uitlaatbocht Emptyma 27 mei 2013 - 0:58

Hoi Ron
Het kan dus niet zo zijn dat hij te krap benzine krijgt ?
Dan word het zooitje toch ook erg warm kan het niet zo heet worden dat je bocht er van verkleurd
en dat het resulteert in een warm loper Helmar schrijft dat hij na 25 km of meer gaat inhouden
Ik dacht dat dan de boel zo heet is dat hij een beetje gaat klemmen
Zo zie je maar nooit te oud om wat te leren !!

Greetz Dennis
Terug naar boven Ga naar beneden
Ron537
Admin
Admin
Ron537


Aantal berichten : 344
Registratiedatum : 04-02-11
Leeftijd : 274
Woonplaats : Nazareth

Uitlaat verkleurt (een beetje) bij de uitlaatbocht Empty
BerichtOnderwerp: Re: Uitlaat verkleurt (een beetje) bij de uitlaatbocht   Uitlaat verkleurt (een beetje) bij de uitlaatbocht Emptyma 27 mei 2013 - 13:15

Ja sorry, had ik even overheen gelezen.
In dat geval lijkt mij de sproeier de boosdoener. Als je het gas een beetje terug moet draaien om beter op te pakken, is de sproeier een maatje te groot. Door het terugdraaien van het gas, bereik je hetzelfde als een kleinere sproeier. Je verkleint a.h.w. de doorgang in de sproeiernaald, waardoor de motor beter oppakt.
Met een kleinere sproeier (echt goed meten, en niet de maat die erop staat als waarheid aannemen...) kan het probleem opgelost zijn. 1 maatje kleiner lijkt me meer dan voldoende.
Welke maat zit er nu in? en wat is de specificatie van de cilinder? m.a.w. is het een originele brommer [45 km/h] of is deze iets geoptimaliseerd?
Ik ben geen voorstander van een verstelbare sproeier. Dat lijkt makkelijk, maar al rijdende kan je heel andere waardes nodig hebben als stilstaand/stationair en omgekeerd.
Voor een standaard brommer is een bougie NGK B7 (HS of ES = lange/korte schacht) prima.
Als de motor heet wordt, kan een NGK B8 ook wel eens helpen.
Meer olie toevoegen is beslist af te raden, daar 1 : 50 al ruim voldoende is, en vetter smeren alleen maar meer rook en inwendige vervuiling kan geven. Dus met goede kwaliteit synthetische olie van castrol (b.v. RS) is 1 : 50 meer dan genoeg.
En een tweetakt is wat meer gevoeliger voor weersomstandigheden, zoals vochtigheid, hoge-, of lagedrukgebieden. Dus naast genoemde zaken, ook goed op Helga van Leur letten.... Razz Razz

Terug naar boven Ga naar beneden
http://members.quicknet.nl/rmb24/index.html
Helmar
Gevorderde
Gevorderde



Aantal berichten : 49
Registratiedatum : 16-10-11
Leeftijd : 54
Woonplaats : Hoorn

Uitlaat verkleurt (een beetje) bij de uitlaatbocht Empty
BerichtOnderwerp: Re: Uitlaat verkleurt (een beetje) bij de uitlaatbocht   Uitlaat verkleurt (een beetje) bij de uitlaatbocht Emptyma 5 aug 2013 - 10:47

Sorry dat ik nu pas weer reageer. Ik was klein beetje vergeten dat ik een vraag had uitgezet (kreeg ook geen melding i de mail dat er nieuwe reacties waren. En ondertussen op vakantie geweest. Maar dat terzijde).

Ik heb er inmiddels al weer wat (langere) ritjes op zitten en het lijkt alsof de verkleuring niet erger/groter is geworden. zal het dus maar moeten doen met een kleurtje op de uitlaat.

Het zou inderdaad nog aan de sproeier kunnen liggen, want er zit een verstelbare sproeier op. Daar zal ik nog eens mee stoeien om te kijke of een andere stand een mooiere loop oplevert.

Wel lijkt het alsof het inhouden bij volledig vol-gas wat minder lijkt te worden.

zal ook van de week de bougie er eens uithalen. Geen idee wat er nu in zit. Heb wel alvast een nieuwe, reserve bougie gehaald met warmtegraad 6; m'n dappie is voor de rest helemaal standaard, dus een 6 zou voldoende moeten zijn.

Ik meng zelf 1 op 50 en heb daar niets meer aan veranderd. Hij rookt verder niet of zo, dus dat lijkt mij een goede verhouding.

Vorige week naar IJmuiden op een neer geweest. Was een ritje van bijna 130 kilometer en het verbruik is bijna 1 op 37 gebleken. Dat lijkt mij een mooi verbruik. Toch? Of kan/moet het nog zuiniger?
Terug naar boven Ga naar beneden
Helmar
Gevorderde
Gevorderde



Aantal berichten : 49
Registratiedatum : 16-10-11
Leeftijd : 54
Woonplaats : Hoorn

Uitlaat verkleurt (een beetje) bij de uitlaatbocht Empty
BerichtOnderwerp: Re: Uitlaat verkleurt (een beetje) bij de uitlaatbocht   Uitlaat verkleurt (een beetje) bij de uitlaatbocht Emptyma 5 aug 2013 - 21:55

Ik heb nog even de bougie eruit gehaald en die ziet er niet vet uit, zie de foto.

Als de bougie er zo uitziet, is de verbranding dan goed? En kan je hier ook iets van aflezen mbt de ontsteking?

https://2img.net/r/ihimizer/img20/8022/nsys.jpg

Sorry voor het op deze manier uploaden van een foto. Op een ipad kan je de link niet kopiëren .
Terug naar boven Ga naar beneden
Ron537
Admin
Admin
Ron537


Aantal berichten : 344
Registratiedatum : 04-02-11
Leeftijd : 274
Woonplaats : Nazareth

Uitlaat verkleurt (een beetje) bij de uitlaatbocht Empty
BerichtOnderwerp: Re: Uitlaat verkleurt (een beetje) bij de uitlaatbocht   Uitlaat verkleurt (een beetje) bij de uitlaatbocht Emptyma 5 aug 2013 - 23:48

Hoi Helmar, de bougie ziet er niet verkeerd uit, maar het lijkt erop dat de brandstof een tikkie "schraal" is. Witte verkleuring van de bougie wijst daarop. De oorzaak zou de verstelbare sproeier kunnen zijn. Ik ben er ook geen voorstander van om dergelijke sproeiers te gebruiken.
Deze zou je eigenlijk tijdens het rijden voortdurend aan de bijbehorende omstandigheden moeten aanpassen, en dat gebeurt eigenlijk nooit. Helemaal niet als deze achter een kapje verborgen zit.
Ik zou de voorkeur geven aan een vaste sproeier die proefondervindelijk van de juiste maat is.
Daarna kun je met de sproeiernaald (in de gasschuif) gaan experimenteren, om de juiste verhouding te zoeken. (tandje hoger of lager zetten)
Verbruik is overigens prima. Ook niets meer aan de brandstof mengverhouding doen hoor! Die is met 1:50 al vet genoeg.
En dat het met dit weer beter gaat is ook te verklaren. Bij lage luchtvochtigheid en hoge luchtdruk loopt een tweetakt motor beter en ook zuiniger. Dat is met regenachtig weer en lage luchtdruk weer heel anders, en zou na een lange rit wel eens een heel donkere bougie kunnen opleveren. Daar moet je het als tweetakt rijder gewoon mee doen.
En tevens nog even naar je ontstekingstijdstip (laten) kijken, om te zien of deze niet een tikkie te vroeg staat afgesteld, of de puntjes te groot. Laat ook een witte verkleuring van de bougie zien.
Dus een algemeen antwoord is niet te geven, maar meer in samenhang met de genoemde punten.

Succes ermee, en als er nog vragen zijn, dan hoor ik het wel...

Gr,
Ron
Terug naar boven Ga naar beneden
http://members.quicknet.nl/rmb24/index.html
Gesponsorde inhoud





Uitlaat verkleurt (een beetje) bij de uitlaatbocht Empty
BerichtOnderwerp: Re: Uitlaat verkleurt (een beetje) bij de uitlaatbocht   Uitlaat verkleurt (een beetje) bij de uitlaatbocht Empty

Terug naar boven Ga naar beneden
 
Uitlaat verkleurt (een beetje) bij de uitlaatbocht
Terug naar boven 
Pagina 1 van 1

Permissies van dit forum:Je mag geen reacties plaatsen in dit subforum
Zündapp Club Noord-Holland :: Techniek-
Ga naar: