Zündapp Club Noord-Holland
Wilt u reageren op dit bericht? Maak met een paar klikken een account aan of log in om door te gaan.

Zündapp Club Noord-Holland

Voor de zündapp en oldtimer liefhebber
 
IndexIndex  PortalPortal  Laatste afbeeldingenLaatste afbeeldingen  RegistrerenRegistreren  InloggenInloggen  
Hier kan Uw bericht komen te staan. Neem contact op met de beheerder.
Zoeken
 
 

Geef resultaten weer als:
 
Rechercher Geavanceerd zoeken
Laatste onderwerpen
» Rittenschema Piet Lakeman 2020
Gesis bij de pijlstok Emptyma 2 maa 2020 - 21:22 van Ron537

» Rittenschema Piet Lakeman 2019
Gesis bij de pijlstok Emptyvr 1 maa 2019 - 22:34 van Ron537

» Langdurig 510 project
Gesis bij de pijlstok Emptyma 12 feb 2018 - 9:39 van Ron537

» Jan-willem wie is dat eigenlijk
Gesis bij de pijlstok Emptywo 7 feb 2018 - 21:03 van J-w

» Zundapp beurs Wijchen 2018
Gesis bij de pijlstok Emptywo 7 feb 2018 - 13:31 van markzundappie

» druk of niet druk?
Gesis bij de pijlstok Emptyza 3 feb 2018 - 15:35 van peter zundapp gts 50

» Motorblok revisie in woord en beeld
Gesis bij de pijlstok Emptywo 13 dec 2017 - 1:15 van Ron537

» Alarmknipperlichten
Gesis bij de pijlstok Emptywo 22 nov 2017 - 23:22 van Ron537

» Rittenschema 2018 Piet Lakeman
Gesis bij de pijlstok Emptydi 21 nov 2017 - 22:43 van Ron537

Navigatie
 Portal
 Index
 Gebruikerslijst
 Profiel
 FAQ
 Zoeken
Enquête

 

 Gesis bij de pijlstok

Ga naar beneden 
3 plaatsers
AuteurBericht
Rene
Best of all
Best of all
Rene


Aantal berichten : 87
Registratiedatum : 23-02-11
Leeftijd : 52
Woonplaats : Emmen

Gesis bij de pijlstok Empty
BerichtOnderwerp: Gesis bij de pijlstok   Gesis bij de pijlstok Emptyza 21 jul 2012 - 20:26


Luitjes..
Ik heb een 314 blok onder m'n brommer en nu heb ik de volgende vraag :
Als hij loopt komt er uit de pijlstok een sissend geluid , het gaatje is open , met de pijlstok er helemaal uit loopt het toerental iets op.

Heb nog een brommer in de schuur staat met net zo'n blok er onder en die doet dat niet : is mijn blok dan aan revisie toe?
Terug naar boven Ga naar beneden
http://home.kpn.nl/rberends.001/
dennismirjam
Forumvuller
Forumvuller
dennismirjam


Aantal berichten : 109
Registratiedatum : 08-04-12
Leeftijd : 59
Woonplaats : purmerend

Gesis bij de pijlstok Empty
BerichtOnderwerp: Re: Gesis bij de pijlstok   Gesis bij de pijlstok Emptyza 21 jul 2012 - 21:06

Hoi Rene
Ik vermoed dat je een lekke keerring of pakking hebt en dat je druk opbouwd in je carter
en dus compressie verlies daardoor
Als je je pijlstok er in hebt heeft hij minder compressie verlies door dat je carter zich minder snel kan vullen met je brandstof mengsel
Ruik eens aan je pijlstok ruikt hij naar benzine dan weet je genoeg
Als hij nog meer druk gaat opbouwen kan het nog gevaarlijk zijn ook aangezien je een explosief mengsel
in je carter hebt met benzine,lucht,olie
mocht ik het helemaal verkeert hebben dan hoor ik dat graag

Greetz Dennis
Terug naar boven Ga naar beneden
Rene
Best of all
Best of all
Rene


Aantal berichten : 87
Registratiedatum : 23-02-11
Leeftijd : 52
Woonplaats : Emmen

Gesis bij de pijlstok Empty
BerichtOnderwerp: Re: Gesis bij de pijlstok   Gesis bij de pijlstok Emptyza 21 jul 2012 - 21:54

Op een ander forum werd dat vermoeden ook al uitgesproken..heb niet geroken aan de pijlstok
Verder komt hij ook rokend tot leven als hij een poosje stil heeft gestaan , zo erg zelfs dat ik de eerste 2 weken geen ongedierte meer heb in de achtertuin Wink
Start verder vrij snel en loopt stationair ook netjes..
Overigens in het vertrouwen in dit blok tot een dieptepunt gezakt : heb in korte tijd al 2 keer de voet en kopppakking moeten vervangen omdat laatsgenoemde er steeds tussen uit piept..
Alles is verder vlak en met een momentsleutel aangedraait.
Terug naar boven Ga naar beneden
http://home.kpn.nl/rberends.001/
Rene
Best of all
Best of all
Rene


Aantal berichten : 87
Registratiedatum : 23-02-11
Leeftijd : 52
Woonplaats : Emmen

Gesis bij de pijlstok Empty
BerichtOnderwerp: Re: Gesis bij de pijlstok   Gesis bij de pijlstok Emptyma 23 jul 2012 - 12:56

Ben er uit hoe we hier het eea gaan aanpakken.
Ik heb nu een '010' blok er onder en die schijnt op den duur rottigheid te krijgen met mee draaiende krukaslagers in de carters.
In de latere versie's (060) schijnt daar een modificatie op zijn geweest zodat dit euvel niet meer voor kan komen.
Ik ruil mijn huidige blok in op een nieuwer model en dat is ook nog eens goedkoper dan een gehele revisie.

En ja , degene die mijn oude blok krijgt is op de hoogte van het feit dat die in slechte staat is..
Terug naar boven Ga naar beneden
http://home.kpn.nl/rberends.001/
dennismirjam
Forumvuller
Forumvuller
dennismirjam


Aantal berichten : 109
Registratiedatum : 08-04-12
Leeftijd : 59
Woonplaats : purmerend

Gesis bij de pijlstok Empty
BerichtOnderwerp: Re: Gesis bij de pijlstok   Gesis bij de pijlstok Emptyma 23 jul 2012 - 14:25

Aha
zo leer ik ook nog eens wat !
Maar is het geen idee om de lagerschaal vast te zetten met locktite ofzo
mits ze natuurlijk niet te erg zijn uitgeslagen

Greetz Dennis
Terug naar boven Ga naar beneden
Ron537
Admin
Admin
Ron537


Aantal berichten : 344
Registratiedatum : 04-02-11
Leeftijd : 274
Woonplaats : Nazareth

Gesis bij de pijlstok Empty
BerichtOnderwerp: Re: Gesis bij de pijlstok   Gesis bij de pijlstok Emptyma 23 jul 2012 - 14:25

Hoi Rene, het feit dat je kop-, en voetpakking er steeds uitgeblazen worden, duidt al op een overmatige overdruk.
Waarschijnlijk zijn de keerringen te hard geworden. Versnellingsbakolie kan dan ook in je krukas carter komen, en dat verklaard dan weer het overmatig roken, met een andere geur als de gebruikelijke 2-takt geur.

Meedraaiende krukas lagers kun je t.a.t. voorkomen, door bij de montage wat loctite tussen buitenkant lager en lagerzittingen te doen. Moet je wel die Loctite hebben die hogere temperaturen kan. Weet ff niet precies welke dat is, maar het helpt heel goed. Lagers van een 314 blok zitten altijd was losvast in de zittingen, althans minder strak als bij de 278/280 blokjes. Ook van de latere modellen. Zündapp had echter geen tijd genoeg meer (naderend faillissement) om e.e.a. goed en gedegen op te lossen.
Terug naar boven Ga naar beneden
http://members.quicknet.nl/rmb24/index.html
dennismirjam
Forumvuller
Forumvuller
dennismirjam


Aantal berichten : 109
Registratiedatum : 08-04-12
Leeftijd : 59
Woonplaats : purmerend

Gesis bij de pijlstok Empty
BerichtOnderwerp: Re: Gesis bij de pijlstok   Gesis bij de pijlstok Emptyma 23 jul 2012 - 14:29

Oeps
2 zielen 1 gedachte Ron Razz

Zie je wel er is meer tussen hemel en aarde !!
Terug naar boven Ga naar beneden
Rene
Best of all
Best of all
Rene


Aantal berichten : 87
Registratiedatum : 23-02-11
Leeftijd : 52
Woonplaats : Emmen

Gesis bij de pijlstok Empty
BerichtOnderwerp: Re: Gesis bij de pijlstok   Gesis bij de pijlstok Emptydi 24 jul 2012 - 0:50

De verschillen tussen een 010 en een 060 werd me onlangs verteld , ik heb er verder te weinig kennis van om te weten wat precies het verschil is.
Wel dat de 060 blokken later zijn verschenen , zijn dus onder de laatste K80'ers zijn gemonteerd.

Ik zet alleen het blok met bijhorende carburateur over , ik behoud dus wel mijn eigen ontsteking ( kokusan ) en ik denk dat ik ook de carterdeksels van mij oude blok overzet op de andere.
Die zijn namelijk wit gespoten en dat wil ik eigenlijk behouden , dus ik moet nog een pakking halen voor tussen de koppelingsdeksel en het blok om de boel goed oliedicht af te kunnen sluiten.

Mijn oude blok komt dan onder een K80 opknapper te hangen die een kennis voor de handel heeft staan.

Terug naar boven Ga naar beneden
http://home.kpn.nl/rberends.001/
Rene
Best of all
Best of all
Rene


Aantal berichten : 87
Registratiedatum : 23-02-11
Leeftijd : 52
Woonplaats : Emmen

Gesis bij de pijlstok Empty
BerichtOnderwerp: Re: Gesis bij de pijlstok   Gesis bij de pijlstok Emptyvr 3 aug 2012 - 10:03

Inmiddels heeft de ruil plaats gevonden en ook met succes!
Wel heb ik enig onderhoud gepleegd aan het dat blok : cylinder en de kop zijn er afgeweest om een nieuwe zuigerveer en naaldlager te plaatsen..
En dus ook een nieuwe voet en koppakking en bijhorende rubber ring , verder is er een andere pet opgekomen omdat op de oude het gat van de temperatuursensor te ver beschadigd was.

Dit blokje loopt stukker beter/sneller dan de oude en die heeft een getunede 80cc er op tegen 92cc (zeta) op mijn oude blok dat lang zo mooi niet liep.
Terug naar boven Ga naar beneden
http://home.kpn.nl/rberends.001/
dennismirjam
Forumvuller
Forumvuller
dennismirjam


Aantal berichten : 109
Registratiedatum : 08-04-12
Leeftijd : 59
Woonplaats : purmerend

Gesis bij de pijlstok Empty
BerichtOnderwerp: Re: Gesis bij de pijlstok   Gesis bij de pijlstok Emptyza 4 aug 2012 - 11:32

Hoi Rene
Veel plezier met je andere blok
Kan je teminste zorgeloos een stukje rijden heel belangrijk vind ik
als je steets maar ellende heb gaat de lol er op ten duur vanaf vind ik

Greetz Dennis
Terug naar boven Ga naar beneden
Ron537
Admin
Admin
Ron537


Aantal berichten : 344
Registratiedatum : 04-02-11
Leeftijd : 274
Woonplaats : Nazareth

Gesis bij de pijlstok Empty
BerichtOnderwerp: Re: Gesis bij de pijlstok   Gesis bij de pijlstok Emptyza 4 aug 2012 - 12:00

Het is en blijft natuurlijk "achterhaalde" techniek, en mijn ervaring is ook met de ronde/zeskante Zündapp blokken, dat bij gelijke configuratie, er toch onderlinge verschillen zijn, die niet logisch te verklaren zijn.

Maar dat maakt het ook weer avontuurlijk. Ik heb met mijn 314/010 blok nooit dergelijke problemen ervaren, maar ook wel van anderen gehoord dat de door jou genoemde problemen konden ontstaan. Het rare daarvan is dan weer dat ik het probleem van die meedraaiende lagers wel een keer heb gezien toen ik voor iemand een "modern" 314 blok moest reviseren (060), en de nieuwe lagers zomaar in de zittingen vielen, zonder opwarmen van het carter. Dat heb ik toen opgelost met Loctite, en dat blok draait nog steeds zonder problemen. Daar wil ik maar mee zeggen, dat niet alleen de eerste versies, maar ook de latere (en tevens laatste.....) blokken die problemen kenden.
Maar ik hoop voor jou dat je nog veel plezierige kilometers met je "nieuwe" blok kan gaan maken, als het weer ook en beetje meewerkt.

Gr,

Ron
Terug naar boven Ga naar beneden
http://members.quicknet.nl/rmb24/index.html
Rene
Best of all
Best of all
Rene


Aantal berichten : 87
Registratiedatum : 23-02-11
Leeftijd : 52
Woonplaats : Emmen

Gesis bij de pijlstok Empty
BerichtOnderwerp: Re: Gesis bij de pijlstok   Gesis bij de pijlstok Emptyma 6 aug 2012 - 16:37

Geen idee of het oude blok ook last had van meedraaiende lagers in de carters , wist alleen dat beide krukas keerringen lek zijn en dat het blok eigenlijk uit elkaar moet.
Ook hoorde ik vandaag dat de cylinder op dat blok ( 92cc zeta ) een miskleun is..het schijnt dat de poorten te laat open gaan waardoor het ding met moeite niet sneller wou dan 80 a 85 km/uur : vreemde poortimingen schijnbaar.

Rijd nu met een 80cc getunede cylinder die vlot 90 a 95 km loopt als ik rechtop op de brommer zit Wink
Terug naar boven Ga naar beneden
http://home.kpn.nl/rberends.001/
Ron537
Admin
Admin
Ron537


Aantal berichten : 344
Registratiedatum : 04-02-11
Leeftijd : 274
Woonplaats : Nazareth

Gesis bij de pijlstok Empty
BerichtOnderwerp: Re: Gesis bij de pijlstok   Gesis bij de pijlstok Emptyma 6 aug 2012 - 17:05

ZETA heeft niet zo'n beste naam in onze kringen. Erg slijtage gevoelig, maar wel mooi van uiterlijk.

De poorten van alle 314 cilinders is lastig te noemen. Met tunen is nog wel iets weg te werken, maar opdat de uitlaatpoort vrij hoog in de cilinder zit, wordt het lastig om de spoelers op de juiste timing (graden) te laten openen, en ook nog voldoende onderdruk in het carter te laten komen.
Vandaar dat de meesten van de 80cc's zijn overgestapt naar een 125 (285) blok, dat simpeler te tunen is.

Maar een 314 blok rijdt en schakelt natuurlijk vele malen fijner als zo'n zwabberpook.

Succes met je nieuwe(re) blok!

Gr,

Ron
Terug naar boven Ga naar beneden
http://members.quicknet.nl/rmb24/index.html
Gesponsorde inhoud





Gesis bij de pijlstok Empty
BerichtOnderwerp: Re: Gesis bij de pijlstok   Gesis bij de pijlstok Empty

Terug naar boven Ga naar beneden
 
Gesis bij de pijlstok
Terug naar boven 
Pagina 1 van 1

Permissies van dit forum:Je mag geen reacties plaatsen in dit subforum
Zündapp Club Noord-Holland :: Techniek-
Ga naar: