Zündapp Club Noord-Holland
Wilt u reageren op dit bericht? Maak met een paar klikken een account aan of log in om door te gaan.

Zündapp Club Noord-Holland

Voor de zündapp en oldtimer liefhebber
 
IndexIndex  PortalPortal  Laatste afbeeldingenLaatste afbeeldingen  RegistrerenRegistreren  InloggenInloggen  
Hier kan Uw bericht komen te staan. Neem contact op met de beheerder.
Zoeken
 
 

Geef resultaten weer als:
 
Rechercher Geavanceerd zoeken
Laatste onderwerpen
» Rittenschema Piet Lakeman 2020
loodvervanger in mengsmering ja of nee? Emptyma 2 maa 2020 - 21:22 van Ron537

» Rittenschema Piet Lakeman 2019
loodvervanger in mengsmering ja of nee? Emptyvr 1 maa 2019 - 22:34 van Ron537

» Langdurig 510 project
loodvervanger in mengsmering ja of nee? Emptyma 12 feb 2018 - 9:39 van Ron537

» Jan-willem wie is dat eigenlijk
loodvervanger in mengsmering ja of nee? Emptywo 7 feb 2018 - 21:03 van J-w

» Zundapp beurs Wijchen 2018
loodvervanger in mengsmering ja of nee? Emptywo 7 feb 2018 - 13:31 van markzundappie

» druk of niet druk?
loodvervanger in mengsmering ja of nee? Emptyza 3 feb 2018 - 15:35 van peter zundapp gts 50

» Motorblok revisie in woord en beeld
loodvervanger in mengsmering ja of nee? Emptywo 13 dec 2017 - 1:15 van Ron537

» Alarmknipperlichten
loodvervanger in mengsmering ja of nee? Emptywo 22 nov 2017 - 23:22 van Ron537

» Rittenschema 2018 Piet Lakeman
loodvervanger in mengsmering ja of nee? Emptydi 21 nov 2017 - 22:43 van Ron537

Navigatie
 Portal
 Index
 Gebruikerslijst
 Profiel
 FAQ
 Zoeken
Enquête

 

 loodvervanger in mengsmering ja of nee?

Ga naar beneden 
5 plaatsers
AuteurBericht
Zundapp 529-05
Sleutelaar
Sleutelaar



Aantal berichten : 12
Registratiedatum : 07-07-12

loodvervanger in mengsmering ja of nee? Empty
BerichtOnderwerp: loodvervanger in mengsmering ja of nee?   loodvervanger in mengsmering ja of nee? Emptywo 3 okt 2012 - 19:08

Geachte forumleden,

Ik heb nog even een vraag over mengsmering.

Is het aan te bevelen of niet om loodvervanger toe te voegen bij de mengsmering?
Want van de 1 hoor ik dit verhaaltje en van de ander weer totaal iets anders en dat brengt alleen maar twijfel bij mij.

In afwachting van jullie reactie en met vriendelijke groet, Ron

Terug naar boven Ga naar beneden
Ron537
Admin
Admin
Ron537


Aantal berichten : 344
Registratiedatum : 04-02-11
Leeftijd : 274
Woonplaats : Nazareth

loodvervanger in mengsmering ja of nee? Empty
BerichtOnderwerp: Re: loodvervanger in mengsmering ja of nee?   loodvervanger in mengsmering ja of nee? Emptywo 3 okt 2012 - 22:52

Ik weet niet wat de loodvervanger bij een tweetaktmotor kan toevoegen.
Lood werd aan de brandstof toegevoegd om de kleppen van extra smering te voorzien van viertakt motoren.
Bij een Honda kan ik me er nog iets bij voorstellen, maar bij Zündapp???

"Quote"
Waarom lood?

De toevoeging van een kleine hoeveelheid lood aan benzine (tot september 2004 was dit 0,15 gram lood per liter) zorgt voor een smerend en beschermend laagje loodoxide op de klepzittingen. Bij auto's met "zachte" klepzittingen, zoals alle Land-Rover 2,25 liter en de 2,6 liter 6 cilinder kop- zijklepper (F-head) motoren, voorkomt lood dan ook extra slijtage en eventuele verbranding van deze klepzittingen. Bij deze motoren sluiten de kleppen rechtstreeks op het "zacht" gietijzer van de cilinderkop (of cilinderblok bij de F-head).

De klepzittingen zijn hier als het ware in uitgefreesd. Het zijn dus niet de (uitlaad-)kleppen, maar het materiaal van de cilinderkop, wat het lood "dringend" nodig heeft. Alle na 1986 geproduceerde auto's en motoren zijn (verplicht) geschikt voor het gebruik van "lood vrije" brandstof. Modellen, bestemd voor de Amerikaanse markt (en de meeste Japannners), zelfs al vanaf 1978. Deze motoren beschikken over geharde of ingezette hardmetalen klepzittingen, waardoor een loodtoevoeging niet meer nodig is en zijn herkenbaar aan een sticker "unleaded fuel" nabij de tankdop.

Volledig artikel: http://www.lrch.nl/Loodvervanger-in-EURO-95-benzine

"Unquote"

Nog een leuk artikel, waarbij de waarschuwing luidt:
Klein advies voor de mensen die misschien loodvervanger kopen en bijmengen in de benzine. Dat zou problemen kunnen veroorzaken omdat die loodvervanger verhindert dat de tweetaktolie zich homogeen met de benzine (ver)mengt en kan dus in het ergste geval een serieuze vastloper veroorzaken.

Dit artikel staat hier: http://www.srcc.nl/Technical/95.htm

Wat is de achterliggende reden dat jij deze vraag stelt? Problemen met de verbranding of andere klachten over het draaien van je motorblok??

We horen wel...

Gr,

Ron
Terug naar boven Ga naar beneden
http://members.quicknet.nl/rmb24/index.html
Zundapp 529-05
Sleutelaar
Sleutelaar



Aantal berichten : 12
Registratiedatum : 07-07-12

loodvervanger in mengsmering ja of nee? Empty
BerichtOnderwerp: Re: loodvervanger in mengsmering ja of nee?   loodvervanger in mengsmering ja of nee? Emptydo 4 okt 2012 - 14:33

Bedankt Ron,

Voor je reactie.

Dan weet ik genoeg.
Terug naar boven Ga naar beneden
Zundapp 529-05
Sleutelaar
Sleutelaar



Aantal berichten : 12
Registratiedatum : 07-07-12

loodvervanger in mengsmering ja of nee? Empty
BerichtOnderwerp: Re: loodvervanger in mengsmering ja of nee?   loodvervanger in mengsmering ja of nee? Emptydo 4 okt 2012 - 14:36

P.S.

Nee hoor totaal geen problemen met de verbranding en draaien van het blok.
Sinds ik zelf mijn mengsmering maak draait hij zelfs een stuk beter.

Kan je nagaan wat voor zooi ze waarschijnlijk bij de pomp er in hebben gegooid.

Nogmaals bedankt voor je snelle reactie.

Groetjes, Ron Prins
Terug naar boven Ga naar beneden
Ron537
Admin
Admin
Ron537


Aantal berichten : 344
Registratiedatum : 04-02-11
Leeftijd : 274
Woonplaats : Nazareth

loodvervanger in mengsmering ja of nee? Empty
BerichtOnderwerp: Re: loodvervanger in mengsmering ja of nee?   loodvervanger in mengsmering ja of nee? Emptydo 4 okt 2012 - 21:08

Bij de meeste benzinepompen verkopen ze niet eens meer tweetakt benzine, dus moet je wel zelf mengen.
Ik doe dat al jaren, met BP Euro 95 en Castrol TTS/RS of A747 raceolie.

In een verhouding van 1 : 50 en soms nog wel wat schraler. Met die moderne oliesoorten (full-synthetic) kan het makkelijk, en is de kans op een vastloper door te schrale smering nihil tot "0".

200/400 ml op resp. 5/10 liter benzine. Gaat prima met een nicaseal cilinderwand, en Mahle zuiger met 0,03 mm speling loopt het beste. Goede compressie, en weinig to geen "blow-by" (Het zwart worden van de zuiger aan de zijkant t.h.v. het zuigerveerslotje)
En een juiste smering zorgt er ook voor dat de bovenkant van de zuiger (i.c.m. een juist ontstekingstijdstip) niet zo aankoolt.

Doe er je voordeel mee...

Gr,
Ron
Terug naar boven Ga naar beneden
http://members.quicknet.nl/rmb24/index.html
dennismirjam
Forumvuller
Forumvuller
dennismirjam


Aantal berichten : 109
Registratiedatum : 08-04-12
Leeftijd : 59
Woonplaats : purmerend

loodvervanger in mengsmering ja of nee? Empty
BerichtOnderwerp: Re: loodvervanger in mengsmering ja of nee?   loodvervanger in mengsmering ja of nee? Emptyvr 5 okt 2012 - 22:12

Hoi Ron

200 ml op 5 liter is 1/25 smeren 100 ml op 5 liter benzine is 1/50 smeren

1000 cc olie op 50 liter benzine je deelt het geheel door 10 blijft er 100 cc olie op 5 liter benzine over Toch scratch
Of heb ik het helemaal mis

ps wil je de oude race geur op snuiven tijdens het rijden
ga dan naar de drogist en koop een flesje wonderolie doe een vinger dopje op een volle tank
geeft wel wat koolafzetting maar je hebt wel de race castrol geur van vroeger lol!
Terug naar boven Ga naar beneden
Ron537
Admin
Admin
Ron537


Aantal berichten : 344
Registratiedatum : 04-02-11
Leeftijd : 274
Woonplaats : Nazareth

loodvervanger in mengsmering ja of nee? Empty
BerichtOnderwerp: Re: loodvervanger in mengsmering ja of nee?   loodvervanger in mengsmering ja of nee? Emptyvr 5 okt 2012 - 23:06

Je hebt helemaal gelijk hoor....100 ml op 5 liter = 1:50. Was een beetje laat geworden denk ik.

Over die Castrol geur....daar gebruik ik die Castrol A747 voor. Wel duur per liter +/- € 23,00, maar uitstekende smeercapaciteiten, en minimale rookontwikkeling en koolafzetting.
Maar als je die geur wilt ruiken, heb je er meer aan als je voorrijder dat gebruikt.
Als je het zelf gebruikt, rij je voor de geur uit, en hebben alleen degene die achter je rijden er iets aan, en die berichten zijn ook wisselend.

Maar zoals gezegd, qua smering van het hoogste niveau.
Terug naar boven Ga naar beneden
http://members.quicknet.nl/rmb24/index.html
Rene
Best of all
Best of all
Rene


Aantal berichten : 87
Registratiedatum : 23-02-11
Leeftijd : 52
Woonplaats : Emmen

loodvervanger in mengsmering ja of nee? Empty
BerichtOnderwerp: Re: loodvervanger in mengsmering ja of nee?   loodvervanger in mengsmering ja of nee? Emptyzo 7 okt 2012 - 11:34

Ik meng iets anders waardoor ik op een verhouding kom van 1:50
Meestal haal ik 15 liter in 1 keer op , gooi dus 300ml 2takolie in de jerrycan en daar boven op gaat dan 14,7 liter benzine (euro 95).
Je hebt dan 15 liter brandstof waarvan 2% olie...
Als je er 15 liter in doet ipv 14,7 dan zit je iets lager dan die 2% ..

Daarnaast denk ik dat oliefabrikanten hun producten wel aanpassen naar de stand der techniek..
Benzine is door de jaren heen van samenstelling verandert en de olieboeren gaan daar wel in mee mbt het verhaal mengsmering.
Hoever de ontwikkelingen zijn met de op komst zijnde E10 benzine weet ik niet , maar ook daar zal wel weer een oplossing voor komen zodat we zonder zorgen op onze 2takt machine's kunnen blijven rijden.
Terug naar boven Ga naar beneden
http://home.kpn.nl/rberends.001/
Zundapp 529-05
Sleutelaar
Sleutelaar



Aantal berichten : 12
Registratiedatum : 07-07-12

loodvervanger in mengsmering ja of nee? Empty
BerichtOnderwerp: Re: loodvervanger in mengsmering ja of nee?   loodvervanger in mengsmering ja of nee? Emptyzo 7 okt 2012 - 17:43

Bedankt Zundappers voor alle tips,

Hier kan ik weer wat mee.
Ik gebruik zelf Kroon oil speciaal voor tweetakt brommers/motoren.
En mijn Dappie rijdt er uitstekend op.
En is niet zo duur.€ 9,50 per liter.

Ik heb vandaag nog effe een ritje gemaakt via Egmond aan Zee, Bergen,Schoorl en Alkmaar.
En ik heb totaal geen problemen tot nu toe.

M.v.g. Ron Prins
Terug naar boven Ga naar beneden
Kees 70cc
Admin
Admin
Kees 70cc


Aantal berichten : 64
Registratiedatum : 19-12-10
Leeftijd : 70
Woonplaats : Hoorn

loodvervanger in mengsmering ja of nee? Empty
BerichtOnderwerp: Re: loodvervanger in mengsmering ja of nee?   loodvervanger in mengsmering ja of nee? Emptyma 8 okt 2012 - 12:06

Hier mengen wij ook (mijn zwager en ik) zelf 100ml op een jerrycan van 5 liter, omdat we de pompen niet zo vertrouwen, en we vinden de zundapp en de kreidler beter lopen. Voorheen met 747 maar dat is zoals Ron al melde vrij prijzig al helemaal als je net als ons vrij veel rijdt. Nu met RS voorheen TTS dacht ik en ook van castrol. Op internet is dat nog prima te betalen.En jammer dat we je niet gezien hebben wij zijn nog naar Bergen aan Zee gereden misschien een andere keer....
Terug naar boven Ga naar beneden
https://zcnh.actieforum.com
Gesponsorde inhoud





loodvervanger in mengsmering ja of nee? Empty
BerichtOnderwerp: Re: loodvervanger in mengsmering ja of nee?   loodvervanger in mengsmering ja of nee? Empty

Terug naar boven Ga naar beneden
 
loodvervanger in mengsmering ja of nee?
Terug naar boven 
Pagina 1 van 1

Permissies van dit forum:Je mag geen reacties plaatsen in dit subforum
Zündapp Club Noord-Holland :: Techniek-
Ga naar: