Zündapp Club Noord-Holland
Wilt u reageren op dit bericht? Maak met een paar klikken een account aan of log in om door te gaan.

Zündapp Club Noord-Holland

Voor de zündapp en oldtimer liefhebber
 
IndexIndex  PortalPortal  Laatste afbeeldingenLaatste afbeeldingen  RegistrerenRegistreren  InloggenInloggen  
Hier kan Uw bericht komen te staan. Neem contact op met de beheerder.
Soortgelijke onderwerpen
    Zoeken
     
     

    Geef resultaten weer als:
     
    Rechercher Geavanceerd zoeken
    Laatste onderwerpen
    » Rittenschema Piet Lakeman 2020
    Achterlicht van 517 brandt steeds door Emptyma 2 maa 2020 - 21:22 van Ron537

    » Rittenschema Piet Lakeman 2019
    Achterlicht van 517 brandt steeds door Emptyvr 1 maa 2019 - 22:34 van Ron537

    » Langdurig 510 project
    Achterlicht van 517 brandt steeds door Emptyma 12 feb 2018 - 9:39 van Ron537

    » Jan-willem wie is dat eigenlijk
    Achterlicht van 517 brandt steeds door Emptywo 7 feb 2018 - 21:03 van J-w

    » Zundapp beurs Wijchen 2018
    Achterlicht van 517 brandt steeds door Emptywo 7 feb 2018 - 13:31 van markzundappie

    » druk of niet druk?
    Achterlicht van 517 brandt steeds door Emptyza 3 feb 2018 - 15:35 van peter zundapp gts 50

    » Motorblok revisie in woord en beeld
    Achterlicht van 517 brandt steeds door Emptywo 13 dec 2017 - 1:15 van Ron537

    » Alarmknipperlichten
    Achterlicht van 517 brandt steeds door Emptywo 22 nov 2017 - 23:22 van Ron537

    » Rittenschema 2018 Piet Lakeman
    Achterlicht van 517 brandt steeds door Emptydi 21 nov 2017 - 22:43 van Ron537

    Navigatie
     Portal
     Index
     Gebruikerslijst
     Profiel
     FAQ
     Zoeken
    Enquête

     

     Achterlicht van 517 brandt steeds door

    Ga naar beneden 
    4 plaatsers
    AuteurBericht
    Helmar
    Gevorderde
    Gevorderde



    Aantal berichten : 49
    Registratiedatum : 16-10-11
    Leeftijd : 54
    Woonplaats : Hoorn

    Achterlicht van 517 brandt steeds door Empty
    BerichtOnderwerp: Achterlicht van 517 brandt steeds door   Achterlicht van 517 brandt steeds door Emptyma 5 aug 2013 - 11:09

    Het achterlicht van mijn 517 brandt steeds na door. Eerst dacht ik dat dat gebeurde doordat ik schakelde tussen groot en gewoon licht en dat er sluiting zou zitten in de schakelaar, waardoor er eventjes teveel spanning op alleen het achterlicht zou komen te staan.

    Maar van de week heb ik daar juist op gelet dat ik niet aan de schakelaar heb gezeten en na een minuut of 5 deed het achterlicht het niet meer. Nu kosten die lampjes ook weer niet zo heel veel, maar om nu elke 5 minuten lampjes te moeten wisselen is nou ok weer niet de bedoeling.
    Het remlicht doet het overigens nog steeds prima.

    Als het goed is heb ik hieronder een foto ge-upload van een nieuw en een doorgebrand lampje. Het lijkt wel alsof de binnenkant van het bolletje helemaal verzilverd is. Het is een 6 volt 4 Watt-lampje. Volgens de informatie op internet en de schema's die ik heb gevonden is dat ook het juiste wattage.

    Iemand enig idee hoe dit komt en hoe ik dit kan oplossen?

    Achterlicht van 517 brandt steeds door P7dh

    Terug naar boven Ga naar beneden
    Ron537
    Admin
    Admin
    Ron537


    Aantal berichten : 344
    Registratiedatum : 04-02-11
    Leeftijd : 273
    Woonplaats : Nazareth

    Achterlicht van 517 brandt steeds door Empty
    BerichtOnderwerp: Re: Achterlicht van 517 brandt steeds door   Achterlicht van 517 brandt steeds door Emptydi 6 aug 2013 - 0:11

    Met een originele ontsteking (6v) wil het wel eens gebeuren dat bij een beetjes snelheid de spanning wel eens flink kan oplopen. Dan kan er 'zomaar' een dikke 15 volt uit de spoel komen, en dat vinden die lampjes niet erg prettig.
    De 4 watt is het juiste wattage, maar je zou eens een 5 watt lampje kunnen proberen, of een spanningsregelaar plaatsen, tussen ontsteking en verlichting. Dan kan er nooit meer als 6 á 7 volt naar de lampjes gaan, en houden de lampjes het wat langer vol.
    Ook het merk lampje wil nog wel eens van belang zijn.
    Die ervaring heb ik zelf ook. Lampjes van een gerenommeerd merk gaan vaak langer mee, als lampjes van onbekende oorsprong.

    Probeer het maar eens....
    Terug naar boven Ga naar beneden
    http://members.quicknet.nl/rmb24/index.html
    Helmar
    Gevorderde
    Gevorderde



    Aantal berichten : 49
    Registratiedatum : 16-10-11
    Leeftijd : 54
    Woonplaats : Hoorn

    Achterlicht van 517 brandt steeds door Empty
    BerichtOnderwerp: Re: Achterlicht van 517 brandt steeds door   Achterlicht van 517 brandt steeds door Emptydi 6 aug 2013 - 10:03

    Dank je wel voor je snelle reactie. Ik denk dat een spanningsregelaar een goed idee is.

    Heb al op internet wat zitten snuffelen, maar heeft iemand ervaring met het inbouwen van zo'n regelaar? Is dat voor iemand met twee linkerhanden te doen? Wellicht heeft iemand foto's van hoe het is ingebouwd en hoe je e.e.a. moet aansluiten?

    En als ik een lampje van 5 watt er in zet, heeft dat nog invloed op de lichtopbrengst?
    Terug naar boven Ga naar beneden
    Ron537
    Admin
    Admin
    Ron537


    Aantal berichten : 344
    Registratiedatum : 04-02-11
    Leeftijd : 273
    Woonplaats : Nazareth

    Achterlicht van 517 brandt steeds door Empty
    BerichtOnderwerp: Re: Achterlicht van 517 brandt steeds door   Achterlicht van 517 brandt steeds door Emptydi 6 aug 2013 - 21:31

    Soms is het hebben van twee linkerhanden een voordeel, vanwege de bereikbaarheid van sommige onderdelen.Very Happy Very Happy Very Happy 
    Het monteren van een spanningsregelaar is zelf voor twee linkerhanden goed te doen.
    De spanningsregelaar heeft meestal een bevestigingspunt, waarmee deze aan het frame bevestigd moet worden om de warmteafgifte te regelen. (groot oppervlakte geeft betere geleiding)
    Dan zitten er twee aansluitpunten op. 1 ingaand (meestal de gele draad) en uitgaand wederom
    naar de onderbroken gele draad. Je knipt dus eigenlijk de gele draad door, en verbind die met de spanningsregelaar. Uit de ontsteking eerst naar de spanningsregelaar, en de uitgaande draad op het andere stuk van de gele draad.
    Een 5 watt lampje kan iets van invloed zijn op de lichtopbrengst, maar dat is te verwaarlozen.
    Terug naar boven Ga naar beneden
    http://members.quicknet.nl/rmb24/index.html
    Helmar
    Gevorderde
    Gevorderde



    Aantal berichten : 49
    Registratiedatum : 16-10-11
    Leeftijd : 54
    Woonplaats : Hoorn

    Achterlicht van 517 brandt steeds door Empty
    BerichtOnderwerp: Re: Achterlicht van 517 brandt steeds door   Achterlicht van 517 brandt steeds door Emptydi 6 aug 2013 - 22:30

    Ik ga van de week eens kijken hoe de bedrading allemaal loopt en of ik de genoemde kleuren kan vinden.

    Ik kom er nog even op terug.
    Terug naar boven Ga naar beneden
    Rene
    Best of all
    Best of all
    Rene


    Aantal berichten : 87
    Registratiedatum : 23-02-11
    Leeftijd : 52
    Woonplaats : Emmen

    Achterlicht van 517 brandt steeds door Empty
    BerichtOnderwerp: Re: Achterlicht van 517 brandt steeds door   Achterlicht van 517 brandt steeds door Emptydo 15 aug 2013 - 20:01

    Een diode in serie met het lampje werkt ook...
    Terug naar boven Ga naar beneden
    http://home.kpn.nl/rberends.001/
    Helmar
    Gevorderde
    Gevorderde



    Aantal berichten : 49
    Registratiedatum : 16-10-11
    Leeftijd : 54
    Woonplaats : Hoorn

    Achterlicht van 517 brandt steeds door Empty
    BerichtOnderwerp: Re: Achterlicht van 517 brandt steeds door   Achterlicht van 517 brandt steeds door Emptydi 20 aug 2013 - 13:50

    Heb inmiddels een spanningsregelaar besteld. Nu maar wachten op de postbode. Ik laat wel even weten of dit inderdaad werkt.
    Terug naar boven Ga naar beneden
    Helmar
    Gevorderde
    Gevorderde



    Aantal berichten : 49
    Registratiedatum : 16-10-11
    Leeftijd : 54
    Woonplaats : Hoorn

    Achterlicht van 517 brandt steeds door Empty
    BerichtOnderwerp: Re: Achterlicht van 517 brandt steeds door   Achterlicht van 517 brandt steeds door Emptywo 21 aug 2013 - 19:02

    https://2img.net/r/ihimg/photo/my-images/577/quf9.jpg/

    Ik heb de spanningsregelaar binnen en dacht het even aan te sluiten. Maar er zitten 4 aansluitingen op en heb geen idee welke aansluiting waarvoor dient. Kan iemand mij opweg helpen.
    Volgens mij moet ik het draadje dat naar het lampje gaat onderbreken en daar de regelaar tussen zetten, 1 contact gebruiken voor de aarde en de regelaar goed aan het frame zetten voor de koeling denk ik.

    Heeft iemand een tip welke aansluiting ik moet hebben?
    Terug naar boven Ga naar beneden
    Ron537
    Admin
    Admin
    Ron537


    Aantal berichten : 344
    Registratiedatum : 04-02-11
    Leeftijd : 273
    Woonplaats : Nazareth

    Achterlicht van 517 brandt steeds door Empty
    BerichtOnderwerp: Re: Achterlicht van 517 brandt steeds door   Achterlicht van 517 brandt steeds door Emptywo 21 aug 2013 - 22:34

    Hoi Helmar, is dat de "kokusan" spanningsregelaar?
    Ik neem aan dat je de juiste spanning hebt gekozen. Je hebt ze n.l. in 12 en 6 volts uitvoering.

    Er zijn op internet aansluitschema's te vinden hoe je deze dient aan te sluiten, want dat weet ik ook niet. Maar ik zoek wel even met je mee hoor, en als ik het weet dan meldt ik het je wel.
    Misschien is er wel iemand anders op het forum die al eens eerder zo'n apparaatje heeft aangesloten. Ik neem aan dat uit jouw ontsteking twee of drie draden komen.
    Zwart/Geel of Zwart/Geel/Grijs.
    Laat ff weten....

    Gr,
    Ron
    Terug naar boven Ga naar beneden
    http://members.quicknet.nl/rmb24/index.html
    Helmar
    Gevorderde
    Gevorderde



    Aantal berichten : 49
    Registratiedatum : 16-10-11
    Leeftijd : 54
    Woonplaats : Hoorn

    Achterlicht van 517 brandt steeds door Empty
    BerichtOnderwerp: Re: Achterlicht van 517 brandt steeds door   Achterlicht van 517 brandt steeds door Emptywo 21 aug 2013 - 23:21

    Tis inderdaad een kokusan 6 volt. Heb ook inmiddels een schema gevonden, maar daar kom ik nog niet helemaal uit.
    http://www.zundappforum.com/viewtopic.php?f=32&t=278&hilit=Aansluitschema&view=unread#unread


    Het lijkt alsof het pennetje links boven niet gebruikt wordt en het lijkt alsof het pennetje rechtsonder zowel de aanvoer vanuit de ontsteking heeft alsook de doorlus naar rechtsboven EN de draad naar het lampje. Of zie ik het verkeerd?
    Terug naar boven Ga naar beneden
    Ron537
    Admin
    Admin
    Ron537


    Aantal berichten : 344
    Registratiedatum : 04-02-11
    Leeftijd : 273
    Woonplaats : Nazareth

    Achterlicht van 517 brandt steeds door Empty
    BerichtOnderwerp: Re: Achterlicht van 517 brandt steeds door   Achterlicht van 517 brandt steeds door Emptydo 22 aug 2013 - 0:04

    Ik heb het ook gezien, maar het is ff belangrijk om te weten welke draadkleuren er uit jouw ontsteking komen, en hoe de verlichting geschakeld is.
    Dan kun je volgens mij ook de niet gebruikte aansluiting (6V gelijkstroom) die voor de accu is bedoeld, gebruiken.
    De andere aansluiting geeft wisselspanning. Die zou je moeten gebruiken als je ook een toerenteller hebt, want die werken op wisselspanning, maar die heb jij volgens mij niet, en ook geen knipperlichten.

    Laat ff weten, dan ga ik morgen verder zoeken.
    Gr,
    Ron
    Terug naar boven Ga naar beneden
    http://members.quicknet.nl/rmb24/index.html
    Helmar
    Gevorderde
    Gevorderde



    Aantal berichten : 49
    Registratiedatum : 16-10-11
    Leeftijd : 54
    Woonplaats : Hoorn

    Achterlicht van 517 brandt steeds door Empty
    BerichtOnderwerp: Re: Achterlicht van 517 brandt steeds door   Achterlicht van 517 brandt steeds door Emptydo 22 aug 2013 - 14:31

    Ron,
    Ik heb wat foto's gemaakt van de bekabeling in mijn dappie. Hopelijk kan je hier wat wijzer uit worden.

    Achterlicht van 517 brandt steeds door Ee78


    (achterlicht zonder lampje dus. Het gaat om de bruine draad)

    Achterlicht van 517 brandt steeds door Elsv


    (aansluiting op koplamp)


    Achterlicht van 517 brandt steeds door Onrs


    (kabels in kontaktslot)

    Achterlicht van 517 brandt steeds door 49e7


    (kabels uit motorblok)

    Achterlicht van 517 brandt steeds door J7nl


    (kroonsteen in zijcompartiment)

    Achterlicht van 517 brandt steeds door Q7pl


    (en hier met beetje duidelijkere kleuren).

    Als ik nog een foto moet maken van de ontsteking dan hoor ik het wel, maar ik hoop dat dit voldoende info geeft.
    Terug naar boven Ga naar beneden
    Ron537
    Admin
    Admin
    Ron537


    Aantal berichten : 344
    Registratiedatum : 04-02-11
    Leeftijd : 273
    Woonplaats : Nazareth

    Achterlicht van 517 brandt steeds door Empty
    BerichtOnderwerp: Re: Achterlicht van 517 brandt steeds door   Achterlicht van 517 brandt steeds door Emptyvr 23 aug 2013 - 21:44

    Helmar, de kleuren zoals ik die op de onderste foto zie, komen dus vanuit de ontsteking
    de volgende draden:
    (van onder naar boven) Geel - Blauw - Groen/Bruin.

    Deze kleuren kom ik echter niet tegen op het schema dat van de 517-05 L9 beschikbaar is.
    (zie ook: http://www.wildeman-zundapp.nl/Zundapp/Zundapp-NL-Schema/schema-517-23.jpg)

    In bovenstaand schema, is de spanningsdraad voor de verlichting (vóór-, en achter) bruin.
    In de stuurschakelaar wordt bruin gesplitst in blauw en groen voor resp. groot of gedimd licht.
    De bruine draad wordt in het contactslot doorgelust naar het achterlicht. dat is dan volgens mij de draad die via de spanningsregelaar dient te gaan. Ik zou deze er al vóór de kroonsteen in het zijkapje tussen zetten, zodat het zowel voor en achterlicht bedient.
    Nu de aansluiting dus nog van het spanningsregelaartje:

    De spanningsdraad voor de verlichting vanuit de ontsteking, sluit je aan op aansluiting linksonder van de spanningsregelaar. De aansluiting rechtsboven sluit je aan op de draad, die verder gaat naar de verlichting. Maak een aparte massadraad, die je aansluit op de spanningregelaar aansluiting rechtsonder.
    Zorg ervoor dat de spanningsregelaar goed aansluit op het frame (met een boutje door het gat aan de andere kant van de aansluitzijde van de regelaar) om warmte afgifte te geleiden, want die dingen kunnen tijdens gebruik best wel een beetje heet worden.
    De aansluiting linksboven is bedoeld om de accu op te laden, maar die heb jij niet, dus die kun je "leeg" laten.

    Mocht je er niet uitkomen, dan mag je altijd bij me langskomen in Bovenkarspel. Ik woon vlak bij Peter van wie jij deze Zündapp hebt gekocht, dus als het niet wil lukken, laat het maar weten in een PB.

    Succes ermee...

    Ron
    Terug naar boven Ga naar beneden
    http://members.quicknet.nl/rmb24/index.html
    Helmar
    Gevorderde
    Gevorderde



    Aantal berichten : 49
    Registratiedatum : 16-10-11
    Leeftijd : 54
    Woonplaats : Hoorn

    Achterlicht van 517 brandt steeds door Empty
    BerichtOnderwerp: Re: Achterlicht van 517 brandt steeds door   Achterlicht van 517 brandt steeds door Emptydi 27 aug 2013 - 22:35

    Ron,

    Ik ben de rit terug naar huis keurig met een brandend achterlicht thuis gekomen. Bedankt voor je hulp.

    Helmar
    Terug naar boven Ga naar beneden
    Ron537
    Admin
    Admin
    Ron537


    Aantal berichten : 344
    Registratiedatum : 04-02-11
    Leeftijd : 273
    Woonplaats : Nazareth

    Achterlicht van 517 brandt steeds door Empty
    BerichtOnderwerp: Re: Achterlicht van 517 brandt steeds door   Achterlicht van 517 brandt steeds door Emptywo 28 aug 2013 - 0:31

    OK Helmar, blij dat het ondanks de vreemde schakeling toch gelukt is.

    Gr,

    Ron
    Terug naar boven Ga naar beneden
    http://members.quicknet.nl/rmb24/index.html
    redracing
    Sleutelaar
    Sleutelaar



    Aantal berichten : 21
    Registratiedatum : 27-12-12
    Woonplaats : heemskerk

    Achterlicht van 517 brandt steeds door Empty
    BerichtOnderwerp: Re: Achterlicht van 517 brandt steeds door   Achterlicht van 517 brandt steeds door Emptyza 12 okt 2013 - 22:58

    Een beetje late reactie, maar misschien hebben er anderen ook wat aan.
    Een kokusan spanningregelaar is een zeer goed middel tegen doorbrandende lampen.

    Had op mijn snelle kreidler ook steeds last van 6p. bosch zonder accu. Dan branden de lampen steeds door.
    Nu staat alles op de gele draad, zelfs het remlicht en brand niet meer stuk.

    Aaansluiten; de twee gele draden van de gelijkrichter op de gele van de onsteking direct naar je contactslot.
    En belangrijk de bruine uit de gelijkrichter moet goed massa maken.

    Heel simpel,goedkoop en effectief.

    Andy,
    Terug naar boven Ga naar beneden
    Gesponsorde inhoud





    Achterlicht van 517 brandt steeds door Empty
    BerichtOnderwerp: Re: Achterlicht van 517 brandt steeds door   Achterlicht van 517 brandt steeds door Empty

    Terug naar boven Ga naar beneden
     
    Achterlicht van 517 brandt steeds door
    Terug naar boven 
    Pagina 1 van 1
     Soortgelijke onderwerpen
    -
    » Ks 80 schiet steeds uit 2e versnelling

    Permissies van dit forum:Je mag geen reacties plaatsen in dit subforum
    Zündapp Club Noord-Holland :: Electronica-
    Ga naar: