Zündapp Club Noord-Holland
Wilt u reageren op dit bericht? Maak met een paar klikken een account aan of log in om door te gaan.

Zündapp Club Noord-Holland

Voor de zündapp en oldtimer liefhebber
 
IndexIndex  PortalPortal  Laatste afbeeldingenLaatste afbeeldingen  RegistrerenRegistreren  InloggenInloggen  
Hier kan Uw bericht komen te staan. Neem contact op met de beheerder.
Zoeken
 
 

Geef resultaten weer als:
 
Rechercher Geavanceerd zoeken
Laatste onderwerpen
» Rittenschema Piet Lakeman 2020
Benzine mengverhouding Emptyma 2 maa 2020 - 21:22 van Ron537

» Rittenschema Piet Lakeman 2019
Benzine mengverhouding Emptyvr 1 maa 2019 - 22:34 van Ron537

» Langdurig 510 project
Benzine mengverhouding Emptyma 12 feb 2018 - 9:39 van Ron537

» Jan-willem wie is dat eigenlijk
Benzine mengverhouding Emptywo 7 feb 2018 - 21:03 van J-w

» Zundapp beurs Wijchen 2018
Benzine mengverhouding Emptywo 7 feb 2018 - 13:31 van markzundappie

» druk of niet druk?
Benzine mengverhouding Emptyza 3 feb 2018 - 15:35 van peter zundapp gts 50

» Motorblok revisie in woord en beeld
Benzine mengverhouding Emptywo 13 dec 2017 - 1:15 van Ron537

» Alarmknipperlichten
Benzine mengverhouding Emptywo 22 nov 2017 - 23:22 van Ron537

» Rittenschema 2018 Piet Lakeman
Benzine mengverhouding Emptydi 21 nov 2017 - 22:43 van Ron537

Navigatie
 Portal
 Index
 Gebruikerslijst
 Profiel
 FAQ
 Zoeken
Enquête

 

 Benzine mengverhouding

Ga naar beneden 
5 plaatsers
AuteurBericht
Kees 70cc
Admin
Admin
Kees 70cc


Aantal berichten : 64
Registratiedatum : 19-12-10
Leeftijd : 70
Woonplaats : Hoorn

Benzine mengverhouding Empty
BerichtOnderwerp: Benzine mengverhouding   Benzine mengverhouding Emptydi 8 mei 2012 - 9:36

Benzine mengverhouding Mengve12
Terug naar boven Ga naar beneden
https://zcnh.actieforum.com
MrTT
Gevorderde
Gevorderde



Aantal berichten : 41
Registratiedatum : 07-04-12
Leeftijd : 50
Woonplaats : grootebroek

Benzine mengverhouding Empty
BerichtOnderwerp: Re: Benzine mengverhouding   Benzine mengverhouding Emptyma 11 jun 2012 - 23:21

kees

bedankt om dit op de site te zetten.
nu weet hans ook hoe hij moet mengen albino

mvg mrTT
Terug naar boven Ga naar beneden
MrTT
Gevorderde
Gevorderde



Aantal berichten : 41
Registratiedatum : 07-04-12
Leeftijd : 50
Woonplaats : grootebroek

Benzine mengverhouding Empty
BerichtOnderwerp: Re: Benzine mengverhouding   Benzine mengverhouding Emptydi 12 jun 2012 - 21:11

MrTT schreef:
kees

bedankt om dit op de site te zetten.
nu weet iedereen hoe hij moet mengen albino

mvg mrTT
Terug naar boven Ga naar beneden
Kees 70cc
Admin
Admin
Kees 70cc


Aantal berichten : 64
Registratiedatum : 19-12-10
Leeftijd : 70
Woonplaats : Hoorn

Benzine mengverhouding Empty
BerichtOnderwerp: Re: Benzine mengverhouding   Benzine mengverhouding Emptywo 13 jun 2012 - 8:06

Graag gedaan Kees Very Happy
Terug naar boven Ga naar beneden
https://zcnh.actieforum.com
dennismirjam
Forumvuller
Forumvuller
dennismirjam


Aantal berichten : 109
Registratiedatum : 08-04-12
Leeftijd : 59
Woonplaats : purmerend

Benzine mengverhouding Empty
BerichtOnderwerp: Re: Benzine mengverhouding   Benzine mengverhouding Emptywo 13 jun 2012 - 12:43

Nu we toch het onderwerp benzine bij de nek hebben zal ik even het volgende verhaal
op deze site zetten wie weet heeft er iemand wat aan .
Het word er niet beter op alemaal tegenwoordig !
Maarja we willen wel graag oud worden dus er moest wat gebeuren met de benzine
Rij maar eens achter een oltimer auto/brom of motor en merk eens op dat je hem weldegelijk ruikt
geeft niks maar het geeft wel aan dat we daarmee vooruitgang hebben geboekt !
Helaas voor onze oude motoren die hebben daar geen boodschap aan
Zelf ben ik in het bezit van 1 zundapp en 2 alfa' s
Met de nodige benzine en kleppen problemen
Ik denk dat het onderstaande verhaal de lading dekt ..

GREETZ Dennis




De laatste tijd is er behoorlijk ophef ontstaan over ethanol in de benzine. Diverse mensen hebben geconstateerd, dat tankcoatings oplossen in de huidige benzines. Ook doen verhalen de ronde dat kunststoffen en zelfs soldeerverbindingen niet bestand zijn tegen benzine met ethanol. Wat moeten we hier nu mee als bezitter van oude motoren?


Moderne benzine spaart het milieu maar niet uw motor
Eerst iets over de naamgeving: euro 95 is benzine waarbij de waarde 95 staat voor de klopvastheid van de brandstof. Door de hoge druk en temperatuur van een in bedrijf zijnde motor bestaat het risico dat de benzine te vroeg ontbrandt. De zuiger beweegt omhoog, de druk neemt toe en ruim voordat de zuiger het bovenste punt van zijn weg in de cilinder heeft bereikt, explodeert de benzine door de toegenomen druk en temperatuur van het samenpersen. Brandstof en cilinder “willen” beide iets anders (omhoog/omlaag) en dat geeft een naar rammelend geluid in de motor, het zogenaamde kloppen.
Benzine met een hoger getal (met octaangetal 98 bijvoorbeeld) is klopvaster. In het algemeen is Superplus 98 voor hoger vermogende motoren noodzakelijk. Maar allerlei minder krachtige motoren wordt ook Superplus 98 geadviseerd. De bouwer van de motor bepaalt dat aan de hand van testen en ervaring. Voor de portemonnee van de gebruiker is euro 95 te prefereren.
Om je wegwijs te maken in de naamgeving van de brandstoffen in Nederland en de landen om ons heen, kijk dan op de prachtige site van www.jebentalsnelduurzaamopweg.nl/brandstofwijzer. Lees niet verder voordat je de naamgeving te pakken hebt want het wordt er niet duidelijker op bij de pomp (in Frankrijk).
Voor zover bekend bevat Euro 95 bij alle merken nu reeds 5 % ethanol, ook in Nederland. (Zie: http://www.amt.nl/Nieuws/Welke-autos-lusten-nieuwe-E10-benzine.htm)
Dit verklaart, waarom mensen, die nu Euro 95 tanken, al problemen hebben met tank coatings.


Super E10 bevat 10% ethanol
De ethanol wordt niet uit luxe toegevoegd. Het maakt duidelijk dat de olievoorraad eindig is en dat de afhankelijkheid van olie-exporterende landen onze economieën ook niet zint. Hoe meer ethanol, hoe minder ruwe olie er geïmporteerd moet worden. De EU heeft echter ook nog als doelstelling dat de uitstoot van CO2 verminderd wordt. De ethanol wordt gemaakt uit plantaardige producten. Of dat de voedselsituatie voor de armsten op aarde verbetert, dat is nu een punt van discussie. Ik maak me nog geen zorgen over de alcoholisten onder ons, die garandeer ik dat er voldoende ethanol in het glas blijft om de verslaving te onderhouden. De accijns daarop is lucratief voor elke overheid.


Ethanol, en dus E10, heeft nogal wat nadelen
Ethanol trekt van nature makkelijk water aan. Chemici zullen bevestigen dat 100% zuivere ethanol bijna niet voorhanden is. Er is altijd wel een kleine hoeveelheid water aanwezig, zelfs in een gesloten verpakking. Dat kun je mooi zien als je een spiritusbrandertje rustig leeg laat branden. Er blijft een restje onbrandbare vloeistof achter: water! Het is een vreemd idee dat moderne benzine na verloop van tijd veel water kan bevatten. U bent natuurlijk al een stap verder met denken: welke invloed heeft dat op de verbrandingswaarde van benzine. Of eenvoudiger opgeschreven: rij ik net zo ver als benzine zonder ethanol. Het antwoord is zeker NEE. Ethanol heeft een lagere verbrandingswaarde. De vluchtigheid (dampspanning) neemt boven de 7% ethanol ook flink af.
Water in de tank van een veteraan is natuurlijk zeer schadelijk. Water neemt zuurstof op en roestvorming van ijzer en corrosievorming van andere materialen ligt op de loer. (roesten is een vorm van het corroderen van ijzer, er wordt aantasting van ijzer met zuurstof bedoeld)


Super E10 samengevat
• is corrosief voor de tank maar ook voor pakkingen, tankseals en de tinnen tinverbindingen (soldeerverbindingen), geel- en rood koper. Deze materialen komen voor- en na restauratie veel voor in oude benzinetanks. Ook aluminium is niet veilig.
• de verbrandingskarakteristiek is anders waardoor niet elke motor lekker zal lopen
• Je rijdt er minder ver mee
De ethanol in de benzine tast ook andere materialen aan: tinlegeringen (soldeerverbindingen), geel– en roodkoper, alumiminum, kunstoffen en vele oude tanksealers (tankcoatings).


Advies
De CFM adviseert om deze reden om te kiezen uit drie opties:
Tank Superplus 98.
Shell V Power bevat helemaal geen alcohol en zal de komende tijd ook niet toevoegen.
over Aspen 2-takt. Ook deze brandstof bevat geen alcohol en zorgt ervoor dat de motor na een lange periode stilstand goed start. Deze brandstof is goed te verkrijgen bij tuinzaken (kettingzagen enz.) en de verbrandingsproducten zijn ook wat minder schadelijk, een reden dat hoveniers er (verplicht) veel mee werken.

Tank leeg maken
Een algemeen advies is om brandstof uit de tank te verwijderen en de motor “droog” te laten overwinteren.
De CFM waarschuwt al jaren voor het werken met benzine: doe het buiten. Op een volkomen onverwacht moment kan de damp in de tank of in de garage tot ontbranding komen. Een explosie is het gevolg. Als je binnen een behoorlijke benzinegeur ruikt, dan goed ventileren en geen werkzaamheden uitvoeren. En als u nu denkt: ik rook al jarenlang mijn shaggie en er is me nog nooit wat overkomen!: aan u het advies: koop geen staatslot, de kans dat u wint is nog veel kleiner dan dat u onvrijwillig de schuur wordt uitgeblazen. Bij veiligheid telt altijd: risico = kans x impact. De kans is niet groot, de impact wel!
Benzine bevat tolueen en benzeen: beide zeer kankerverwekkend, dus daarom: niet inademeen (hoewel het lekker ruikt, maar dat is een mening). Zo min mogelijk in contact laten komen met je huid want deze stoffen worden rechtstreeks opgenomen in je bloedbaan.


Nog een tip tot slot als we het toch over (verouderde) benzine hebben . . .
Als je een oude motor onder handen neemt, die lang heeft stil gestaan, dan tref je aan wat bijna alle hobbyisten uit onze club zullen herkennen: de carburateur bevat een vreemde smurrie die uiteen kan lopen van wit tot donkerbruin. Bespaar je moeilijkheden en dompel de carburateur in thinner. Een nacht laten staan en de smurrie is verdwenen. Ook met thinner erg voorzichtig zijn. Behalve explosie-gevaar is inademen ook schadelijk.

Terug naar boven Ga naar beneden
MrTT
Gevorderde
Gevorderde



Aantal berichten : 41
Registratiedatum : 07-04-12
Leeftijd : 50
Woonplaats : grootebroek

Benzine mengverhouding Empty
BerichtOnderwerp: Re: Benzine mengverhouding   Benzine mengverhouding Emptywo 13 jun 2012 - 21:42

interessant verhaal,maar ik word er niet echt vrolijk van.
als je tank wil beschermen tegen roest word de tankcoating zelf opgenomen door de benzine.
het is het begin van het end Sad

mr TT
Terug naar boven Ga naar beneden
MrTT
Gevorderde
Gevorderde



Aantal berichten : 41
Registratiedatum : 07-04-12
Leeftijd : 50
Woonplaats : grootebroek

Benzine mengverhouding Empty
BerichtOnderwerp: Re: Benzine mengverhouding   Benzine mengverhouding Emptydi 19 jun 2012 - 19:55

hoi zundapp vrienden en een product dat het probleem iets verzacht.



Wynn´s Fuel Stabilizer 325 ml


Artikelcode: 47355























Eigenschappen
Verhindert de afbraak van de brandstof in de tank, zelfs na verscheidene maanden stilstand van de motor.
Beschermt de brandstof tegen oxidatie.
Verhindert de vorming van afzettingen in de tank en de filter, die door oxidatieproducten veroorzaakt worden.
Vergemakkelijkt het starten van de motor na lange stilstand.
Houdt het brandstofsysteem schoon.
Beschermt de motordelen tegen roest en corrosie.
In het bijzonder aangeraden voor auto's uitgerust met een LPG installatie.

Toepassingen
Voor alle types benzine-, LPG- en dieselmotoren, twee- en viertakt, van voertuigen, moto's, grasmachines, stationaire motoren, scheepsmotoren zowel binnen- als buitenboordtypes.
Speciaal aanbevolen voor het starten of voordat de motor een langere stilstandperiode heeft.
Wanneer de brandstof lange tijd in de tank blijft (benzinetank bij LPG motoren).
Indien men de wagen of motor slechts sporadisch gebruikt (minder dan 1 volle tankbeurt per maand).

Gebruiksaanwijzing
Aan de benzine- of dieselbrandstoftank toevoegen voordat de motor lange tijd buiten gebruik gesteld wordt.
Een fles van 325 ml behandelt 50 liter benzine of dieselbrandstof.





Terug naar boven Ga naar beneden
dennismirjam
Forumvuller
Forumvuller
dennismirjam


Aantal berichten : 109
Registratiedatum : 08-04-12
Leeftijd : 59
Woonplaats : purmerend

Benzine mengverhouding Empty
BerichtOnderwerp: Re: Benzine mengverhouding   Benzine mengverhouding Emptydi 19 jun 2012 - 22:15

Oke
Heel goed dat er teminste over word na gedacht
een goed alternatief is ook
Millers VSPe Power PLus: google er maar ff op en je vind de info hier over
zo als ik al in het artikel geschreven had is ook aspen een goed alternatief

Wie heeft er nog meer ideeen ??

Vr Gr Dennis
Terug naar boven Ga naar beneden
Rene
Best of all
Best of all
Rene


Aantal berichten : 87
Registratiedatum : 23-02-11
Leeftijd : 52
Woonplaats : Emmen

Benzine mengverhouding Empty
BerichtOnderwerp: Re: Benzine mengverhouding   Benzine mengverhouding Emptywo 20 jun 2012 - 10:25

Aspen is onbetaalbaar als je toch geregeld rijd op je brommer...
Ik rijd zo'n 3000km/jaar en dan word het gebruik van dat spul wel erg duur.
Terug naar boven Ga naar beneden
http://home.kpn.nl/rberends.001/
Ron537
Admin
Admin
Ron537


Aantal berichten : 344
Registratiedatum : 04-02-11
Leeftijd : 273
Woonplaats : Nazareth

Benzine mengverhouding Empty
BerichtOnderwerp: Re: Benzine mengverhouding   Benzine mengverhouding Emptyvr 22 jun 2012 - 16:15

Ik begrijp de commotie rondom de kwaliteit van de hedendaagse benzine, maar moet er ook aan toevoegen dat ik dergelijke problemen als boven omschreven, zelf nooit [of niet in die mate...] heb ondervonden.
Vóór de "winterstop", vul ik zelden of nooit de tank vol, om roestvorming in de tank te voorkomen, zoals wel eens wordt beweert, maar als ik mijn tank aan de binnenkant bekijk, is daar vrijwel geen roest te bespeuren, en het wordt ook niet erger met het oplopen van de jaren.
Na de winterstop, maak ik altijd voor de eerste rit de carburateur even schoon, waarbij ook de filters en sproeiers even worden schoongeblazen met perslucht [nooit met een naald o.i.d. doorprikken].
Soms is de verleiding groot om na een lange periode van stilstand de motor even te starten, en dat is vanuit maanden stilstand tot nog toe nooit echt problematisch. Even choken en 2 - 3 x trappen, en de motor draait weer.
Bij het schoonmaken van de carburateur, komt er onderuit de vlotterbak wel eens een "appelstroop-achtige" substantie, maar die is te verklaren, doordat de mengolie zich gaat scheiden van de benzine, en naar onderen zakt door het s.g. [soortelijk gewicht]. Het enige nadeel, als je dat zo mag noemen, is het hard worden van sommige rubbersoorten die gebruik worden als benzine slang van tank naar carburateur, maar ook daar zitten verschillen in. De doorzichtige soorten worden doorgaans keihard, terwijl de zwarte rubberslangen die ik ook gebruik, mooie soepel blijven.
Om grote problemen met de gebruikte brandstof te voorkomen, gebruik ik van tijd tot tijd de z.g. Super-benzine (RON98) en een goede mengolie van Castrol. (TTS of zoals het nu heet RS of de A747)
Misschien dat het veelvuldig gebruik van gewone benzine met mengolie van inferieure kwaliteit wat meer problemen in het brandstof circuit kan veroorzaken, maar daar heb ik geen ervaringen mee.
Misschien als er iemand is die b.v. de mengolie van b.v. Action of andere onbekende merken gebruikt, daar iets zinnigs over kan vertellen.

Meer aan de andere kant zou het een weinig moeite kostende actie zijn, om vóór de winterstop te tank leeg te maken, en te demonteren om deze droog in huis op te slaan, onder het motto: "Baad het niet, dan schaadt het niet".
De hele brommer op die manier opslaan is natuurlijk nog beter, maar niet iedereen beschikt over die faciliteiten, los van het feit of de overige huisgenoten daar welwillend tegenover staan....

Hier bij mij thuis krijg ik daar de handen niet voor op elkaar....

Interessant onderwerp, waar ik graag meer meningen over zou willen zien en lezen.

Gr,
Ron

Terug naar boven Ga naar beneden
http://members.quicknet.nl/rmb24/index.html
dennismirjam
Forumvuller
Forumvuller
dennismirjam


Aantal berichten : 109
Registratiedatum : 08-04-12
Leeftijd : 59
Woonplaats : purmerend

Benzine mengverhouding Empty
BerichtOnderwerp: Re: Benzine mengverhouding   Benzine mengverhouding Emptywo 4 jul 2012 - 18:52

Hoi Ron
Wij zijn net terug van vakantie en ik lees net je mail
Gelukkig heb jij geen probleem met de benzine das mooi !
Maar er zijn toch wat misverstanden je schrijft dat je een soort appelstroop achtig iets vind .
Dat heeft volgens mij niks met soortelijk gewicht te maken maar meer met dat de benzine verdamp en de olie overblijft .
Deze olie hoopt zich op en vermengt zich met het vocht wat uit de ethanol komt
En tevens bestaat het probleem ook dat je lagers ook vochtig worden tijdens de stilstand .
Een 2 takt motor is namelijk nooit geheel afgesloten van de omgeving een 4 takt namelijk wel

En het volgende over het octaan gehalte van de benzine 95 RON is meer als voldoende voor een
Compressie tot 10 bar klopvaster hoeft de benzine niet te zijn het kan geen kwaad als het meer is maar het help ook echt niet .
het is alleen belastend voor je portomonee
Het volgende is namelijk van toepassing 95 RON betekend namelijk
95 procent octaan en 5 procent heptaan .
Hoe hoger het octaan gehalte hoe hoger de klopvastheid .
heptaan eigenlijk een onzuiverheid in de benzine dus je kan zeggen hoe hoger je octaan hoe zuiverder de benzine is !
Als de gassen worden samengeperst ontstaat er wrijving door de moleculen en heptaan geeft meer wrijving
dus meer kans op een voortijdige verbranding het zogenaamde pingelen.

Nog even terug komen op de compressie van je motor hoe hoger het compressie getal hoe hoger de wrijving en dus ook warmte zal zijn !
Dus hoe hoger het octaan gehalte hoe pingelvaster het is
Ga je met een hogedruk kop werken is 98 RON wel aan te bevelen
Ik gebruik zelf voor in mijn circuit alfa wel 102 octaan heb daar door wel mijn ontstekingtijd stip moeten aan passen enz enz

Als laatste wil ik het toch nog ff hebben over de benzine alternatieven
Ik denk dat het verstandig is om vlak voor de winter stop 5 liter aspen in je tank te gooien en er ff flik stuk mee gaan rijden zo dat je een film krijgt op je lagers enz .
over het hard worden van een doorzichtige benzine slag kan ik het volgende zeggen
in de siliconen slang zitten weekmakers die worden door de benzine er uit gehaald en daarom word de slang hard
De rubber zwarte benzine slangen zijn door de eigenschap van het rubber van nature zacht en zullen dat ook blijven


PFFF wat een verhaal he maar wel goed om te weten vind ik !
Greetz Dennis

Terug naar boven Ga naar beneden
Gesponsorde inhoud





Benzine mengverhouding Empty
BerichtOnderwerp: Re: Benzine mengverhouding   Benzine mengverhouding Empty

Terug naar boven Ga naar beneden
 
Benzine mengverhouding
Terug naar boven 
Pagina 1 van 1

Permissies van dit forum:Je mag geen reacties plaatsen in dit subforum
Zündapp Club Noord-Holland :: Techniek-
Ga naar: